Margreet Kodde
Orthomoleculair therapeut

Dankbaarheid

Dankbaarheid is gezond voor je!

Afgelopen donderdag was het thanksgiving, een feest dat vooral in de VS wordt gevierd. Als we dan toch feesten uit Amerika naar Nederland halen vind ik dit een betere kandidaat dan Halloween. Hoewel, in Nederland bestaat er wel iets als dankdag, het wordt hier vooral “gevierd” door de orthodoxe kerken. In 2017 staat ‘ie voor 1 november op de planning.

gratitude-turns-what-we-have-into-enough.jpg

Er is steeds meer onderzoek dat laat zien dat dankbaarheid gezond voor je is. Het kan je bloeddruk verlagen, je immuunfunctie verbeteren en zorgt voor een betere nachtrust. Volgens verschillende studies voelen dankbare mensen zich over het algemeen beter. Ze hebben minder depressie en vermoeidheid en een betere nachtrust. Dagelijks stilstaan bij de dingen waar je dankbaar voor bent kan zelfs de degeneratie van de hersenen verminderen.

Dankbaarheid werkt zo goed omdat het positieve emoties veroorzaakt die direct effect hebben op je gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat als we denken aan de dingen die we waarderen in het leven, onze para sympaticus (kalmerende deel van ons zenuwstelsel) wordt getriggerd en dat heeft positieve effecten op het lichaam. Zoals het verlagen van cortisol en het verhogen van oxytocine. Het stofje dat heel belangrijk is bij binding in relaties en waar we ons prettig van gaan voelen.

Een valkuil tegen dankbaarheid is jezelf vergelijken met anderen, het is altijd makkelijk om naar het geluk van anderen te kijken. Zeker tegenwoordig met alle mooie buitenkantjes die we zien op social media. Maar eigen geluk vergelijken met dat van anderen is echt een recept om jezelf ongelukkig te gaan voelen.

Als je het helemaal niet voelt, die dankbaarheid, dan is er goed nieuws. Je kunt het leren!

Manieren om je dankbaarheid te oefenen:

  1. Een simpele manier om meer stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor kunt zijn in je leven is te danken voor je eten, of je nou gelovig bent of niet. Op deze manier kan je ook je kinderen erbij betrekken.
  2. Een dagboek bij houden waar in je de dingen op schrijft waar je dankbaar voor bent.
  3. Maak eens een lijstje van de dingen waar je dankbaar voor kunt zijn. Bijvoorbeeld dat je elke dag te eten hebt, dat je een dak boven je hoofd hebt, dat je warme kleren hebt. Etc.
  4. Probeer de dingen die je lastig vind in je leven eens in een ander daglicht te bekijken. Kijk eens wat die moeilijke dingen je kunnen brengen, zodat je er misschien zelfs wel dankbaar voor kunt zijn. Bijvoorbeeld het moeten omgaan met lastige mensen in je omgeving. Hierdoor kan je meer geduld en begrip leren. Iedereen heeft wel dingen in zijn leven om dankbaar voor te zijn. Probeer daar op te focussen. Het is goed voor je, én het is gratis!