Margreet Kodde
Orthomoleculair therapeut

Energie

Word je ‘s ochtends wakker en heb je het gevoel dat je bijna niet hebt geslapen? Of sleep je jezelf door de dag met koffie en snacks? Lijkt het alsof je energie lekt? Misschien is dat dan wel zo!

Fotosearch_k0697088.jpg

Veel mensen hebben in de winter wel een paar weken last van een dipje. Gewoon niet zoveel zin om dingen te gaan doen, liever een beetje bankhangen, je kent het wel. Vaak verdwijnt dit dipje als sneeuw voor de zon met de eerste paar zonnestralen in het voorjaar, je krijgt weer zin om naar buiten te gaan, de tuin zomerklaar te maken, je kasten uit te mesten, helemaal back in the game!

Maar soms lijkt het dipje wat hardnekkiger en heb je wat meer nodig dan alleen zonnestralen.

Word je ‘s ochtends wakker en heb je het gevoel dat je bijna niet hebt geslapen? Of sleep je jezelf door de dag met koffie en snacks? Lijkt het alsof je energie lekt? Misschien is dat dan wel zo!

Een energietekort kan veel verschillende oorzaken hieronder heb ik de 7 meest voorkomende voor je op een rijtje gezet:

1. Actief immuunsysteem Energie wordt verdeeld onder de verschillende systemen in je lichaam die ervoor te zorgen dat je in leven blijft. Sommige systemen zijn hiervoor belangrijker dan anderen. Naast onze grote organen (hart, hersenen, nieren, lever) is het immuunsysteem het belangrijkst. Als ons immuunsysteem in rust is, wat normaal gesproken overdag het geval is, verbruikt het bijna geen energie. Maar is hij actief, dan verbruikt hij heel veel energie. Dat heb je vast wel eens gemerkt toen je met 40 graden koorts op bed lag, iets anders dan op bed liggen lukt niet echt, daar heb je dan geen energie voor. Het immuunsysteem verbruikt dan zoveel energie dat andere systemen niet genoeg energie krijgen en dus minder goed gaan werken. Een actief immuunsysteem, kan een verschillende oorzaken hebben. Het immuunsysteem wordt actief als er een bedreiging is, dat kan een ordinair virus zijn, maar ook stress of slecht eten ziet je immuunsysteem als een bedreiging.

2. Stress Chronische stress verstoort de aanmaak en de werking van cortisol. Een gebrek aan cortisol kan komen door een verminderde aanmaak, maar het kan ook zijn dat je lichaam resistent is geworden voor cortisol, en de cortisol dus minder goed werkt. Hierdoor kun je last krijgen van vermoeidheid, zwakte, en een verhoogde vatbaarheid voor infecties, wat ook weer voor vermoeidheid zorgt.

3. Voedingstekorten Verschillende vitaminetekorten kunnen zorgen voor energiegebrek. Vooral bij een gebrek aan B-vitaminen kun je last krijgen van vermoeidheid, spierpijn, zwakte, depressie en geheugenproblemen. B-vitaminen, en dan vooral B6, B12 en foliumzuur, zijn nodig voor de aanmaak van energie, hormonen en neurotransmitters. Een B vitamine tekort kan komen door te weinig inname, maar ook door een slechte vertering en/of darmflora. Naast B-vitaminen spelen Magnesium en een goede vetzuurbalans ook een belangrijke rol in de energiehuishouding.

4. Slaapproblemen Een open deur eigenlijk, als je slecht slaapt, te kort, onrustig, slecht doorslapen, dan wordt je moe! Een slechte nachtrust kan ook allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een tekort of teveel aan neurotransmitters, wat weer veroorzaakt kan worden door een disbalans in je darmflora, of door een voedingstekort. Slaapproblemen kunnen natuurlijk ook veroorzaakt worden door kleine schattige organismen die ‘s nachts honger hebben, daar is helaas niet zoveel aan te doen. Maar ook dan kun je baat hebben bij een goede ondersteuning door middel van je voeding en leefstijl.

5. Schommelende bloedsuikerspiegel Je dag door moeten komen op zoete snacks, een dipje rond koffietijd, dipje na de lunch, een dipje om vier uur, het zijn allemaal aanwijzingen dat er iets niet helemaal lekker gaat met je bloedsuikerspiegel. Met wat voedings- en leefstijlaanpassingen is dit redelijk makkelijk aan te passen. Een hele makkelijke en goedkope aanpassing is om regelmatig, minstens 3 keer per week, een maaltijd over te slaan. Als je periodiek vast, dan sla je het liefst het ontbijt over zodat er goed veel tijd zit tussen je diner en eerste eetmoment van de volgende dag. Dit draagt mede bij aan een stabielere bloedsuikerspiegel.

6. Schildklierproblemen Een slechte schildklierfunctie en een gebrek aan schildklierhormoon (hypothyreoïdie) kan een oorzaak zijn van fysieke en mentale vermoeidheid, depressie, achteruitgang van mentale functies en ook weer een verlaagde immuniteit. Een trage schildklier komt heel veel voor, vooral bij vrouwen, maar wordt vaak niet of verkeerd gediagnosticeerd. Je kunt bij mij terecht voor een uitgebreide bloedtest naar de schildklierfunctie. En natuurlijk kan ik je ook helpen om je schildklierfunctie te verbeteren.

7. Bewegingsarmoede Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om meer energie te krijgen is bewegen, het liefst buiten. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, gewoon elke dag een lekker stuk wandelen. Bouw het bijvoorbeeld op naar een uur per dag. Om dit bij te houden zijn trouwens een hoop handige apps te downloaden, dat werkt lekker motiverend! Beweging werkt door op alle lichaamsprocessen. Sterker nog, niet bewegen, is ziekte oorzaak nummer 1.

Zoals je ziet, energieproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben en soms is het niet zo makkelijk om erachter te komen wat precies het probleem is. Vaak is het ook een combinatie van de bovenstaande oorzaken. Ik help je graag om je energie weer zo optimaal mogelijk te krijgen! Dus doe gerust een berichtje en dan kijken we hoe ik je kan helpen.