Margreet Kodde
Orthomoleculair therapeut

Help! ik heb een vitamine D tekort!

Vitamine D tekort, hoe komt je er aan? en wat zijn de symptomen?

We weten het eigenlijk allemaal, super belangrijk, die vitamine D. Vitamine D zorgt voor de opname van calcium en fosfor in je botten en gebit. Maar speelt ook een belangrijk rol bij je immuunsysteem. Winterdepressies worden vaak in verband gebracht met te weinig zonlicht/vitamine D. Daarnaast doet vitamine D nog meer: Het verlaagd de kans op PMS, zorgt voor minder last van lage rugpijn, minder last van ademhalingsproblemen, zorgt voor een betere conditie en spierkracht. Helaas heeft een groot deel van de bevolking een tekort en moet dus suppleren, of niet?

Als deskundige weet ik natuurlijk helemaal hoe belangrijk het is dat we vitamine D suppleren en dan vooral in de wintermaanden. In Nederland is, vanwege de invalshoek van de zonnestralen op de aarde, de zonkracht tussen september en maart te laag om voor vitamine D productie in de huid te zorgen. Het is zelfs zo dat je in Nederland de andere maanden ook slechts tussen ongeveer 11:00 en 15:00 vitamine D opneemt. De uren dat de meeste mensen op kantoor zitten dus.

Maar ik heb geen 9-5 kantoorbaan en ben veel thuis. Zodra het zonnetje schijnt vindt je me buiten, vanaf een graad of 15 zonder jas, met korte mouwen. Mijn dochter van drie, houdt van het strand, we wonen er 5 minuten lopen vandaan, dus ook daar zijn we zomers ook een paar keer per week te vinden. Omdat ik weet dat je wanneer je zonnebrandcreme smeert met een factor hoger dan 8, geen vitamine D aanmaakt, smeer ik eigenlijk nooit. Tenzij we echt op het heetst van de dag een poos op het strand zijn, want we moeten natuurlijk niet verbranden. Je kunt ook aan mij zien dat ik vaak in het zonnetje te vinden ben, ik heb een lekker kleurtje.

En toch, heb ik een (flink!) vitamine D tekort, dat had ik dus nooit gedacht. En ook in mijn omgeving merk ik het "het zal wel loslopen met dat vitamine D tekort" lijkt iedereen te denken, ikzelf incluis. Nou, niet dus!

Ondanks dat ik in de winter ook (niet heel erg trouw) suppleer heb ik een vitamine D3 niveau van 31! Het zou volgens de reguliere richtlijnen tussen de 50 en 150 moeten zitten.

Wat merk je ervan? Ik dus (nog) niet zo heel veel eigenlijk, maar nu als ik de symptomen lijst er weer eens bij pak, herken ik hier en daar natuurlijk toch wel wat.

Een langdurig vitamine D tekort kan echt vervelende gevolgen hebben, zoals auto-immuunziekten als Diabetes type 1 en Reuma. Ook verschillende soorten kanker worden in verband gebracht met een vitamine D tekort, daarom is het dus echt zaak er wat aan te doen.

Hoe dan?

Hoe komt dat nou, een vitamine D tekort?

  1. Voornamelijk omdat we gewoon niet op de juiste plek wonen, dit heeft alles te maken met de invalshoek van de zonnestralen op de aarde zoals ik hierboven al beschreef. Consequent suppleren is dus essentieel, zeker in de wintermaanden.

  2. Mensen met meer buikvet hebben meestal lagere vitamine D concentraties, doordat deze vitamine geabsorbeerd wordt door het vetweefsel en onvoldoende in de bloedbaan terecht komt.

  3. Omdat vitamine D een vetoplosbare vitamine is moet ook je vetvertering goed werken om deze vitamine goed op te kunnen nemen uit je voeding of het supplement. Hoe je vetvertering werkt is afhankelijk van de werking van je alvleesklier en van je lever. Als je vetvertering niet zo lekker loopt kun je dit merken aan je ontlasting, die is dan vaak plakkerig (remsporen op de pot) en vettig (drijft)

  4. Een tekort, is vaak niet zomaar tekort van een bepaalde voedingsstof, vitaminen en mineralen hebben elkaar nodig. Een tekort van een voedingsstof kan prima komen door een overschot aan een ander voedingsstof. Het gaat namelijk allemaal om de juiste balans.

Zo werkt vitamine D bijvoorbeeld samen met calcium. Vitamine D verhoogt de calciumopname. Als je dus veel calcium in je weefsels hebt zal je lichaam automatisch je vitamine D niveau verlagen. Calcium op zijn beurt is weer nauw verbonden met vitamine K en A en met het mineraal Magnesium. Een tekort aan een van deze stoffen kan zorgen voor een overschot aan Calcium wat dan dus kan zorgen voor een lage vitamine D spiegel.

Zoals je leest, het is niet altijd zo simpel als het lijkt.

Je kunt je vitamine D via de huisarts laten testen, maar je kunt hiervoor ook bij mij terecht.

Hoe je een vitamine D tekort goed kunt oplossen lees je in de volgende blog.