Margreet Kodde
Orthomoleculair therapeut

Werken aan je weerstand

We moeten eraan geloven, de herfst is nu wel echt aangebroken. Daarmee komen vaak ook de verkoudheden en griepjes weer om de hoek kijken.

Fotosearch_k3290298.jpg

Hoe houdt je deze griepjes het beste buiten de deur? Hieronder 4 tips.

TIP 1. Bacteriën en je darmen De basis van je immuunsysteem en weerstand zit voor een groot gedeelte in je darmen. Het is dus belangrijk deze gezond te krijgen en te houden. Je hebt misschien wel eens gehoord van probiotica, je weet wel, goede bacteriën.

Die zitten dus in je darmen, tenminste, dat is wel de bedoeling. De grap is, dat het helemaal niet nodig is om deze te slikken in de vorm van een supplement. Ze zitten er al. Meestal is het al genoeg om ze goed te voeden zodat ze flink kunnen vermenigvuldigen. En als je de slechteriken dan uithongert, ben je helemaal goed bezig!

Waar houden ze dan van, die goede bacteriën? Van Prebiotica, vezels dus. Vezels vind je in groente en fruit, niet in vlees, zoals veel mensen schijnen te denken. (nee die draadjes in draadjesvlees zijn geen vezels, spiervezels ja, maar dat is dus niet waar we het over hebben)

Met name zoete aardappel, pastinaak, schorseneren, aardpeer, pompoen, ui, banaan en appel zijn erg mooie bronnen van prebiotica.

Ook resistent zetmeel is een prebioticum. Dat is zetmeel dat niet verteerd wordt, en daardoor als voeding kan dienen voor de bacteriën in de dikke darm. En waar vind je dat resistente zetmeel in? In granen, zaden en in peulvruchten. Maar ook in gekookte en afgekoelde aardappelen of rijst. Dus kom maar op, met de bonenschotels en de aardappel- en rijstsalades. Je kan de aardappelen en rijst eventueel ook nog een verwarmen na het afkoelen, je behoudt dan wel het resistente zetmeel dat is gevormd tijdens het afkoelen.

Nu de slechteriken nog uithongeren, hoe doen we dat? Zoveel mogelijk de geraffineerde producten (vooral suiker!), alcohol en antibiotica gebruik vermijden. Let op, er zit ook antibiotica in dierlijke producten. Als je deze voedingsmiddelen gebruikt, neem dan in ieder geval de biologische.

Een lekker gerecht met veel prebiotica vind ik pompoen/zoete aardappel stoofpot met kikkererwten. Ik ben zelf niet zo goed in recepten bedenken dus ik google ze altijd. Als je op stoofpot pompoen zoete aardappel zoekt, vind je genoeg lekkere gerechten.

TIP 2. Koud douchen Bibber, bibber, moeten jullie ook zo wennen aan de nieuwe temperaturen? Je schildklier zorgt onder andere voor je temperatuurregulatie. We laten onze schildklier vaak niet hard genoeg werken, in de zomer hebben we de airco aan, en in de winter de verwarming. Hij hoeft zo bijna niets te doen, je schildklier. Dus als 'ie ons een keer moet warm houden dan weet hij niet meer zo goed hoe het moet.

Je kan je schildklier extra stimuleren z’n werk te doen, door na het douchen even een minuut koud af te douchen. (20 graden ongeveer) Je kan de tijd dat je koud doucht dan langzaam opvoeren. Je zal al snel merken dat je het overdag minder snel koud hebt. Je inwendige thermostaat gaat dan namelijk veel beter werken. Een mooie bijkomstigheid is dat je op deze manier bruin vet kweekt, het vet dat ervoor zorgt dat je meer vet verbrand, maar dat is een heel ander onderwerp.

TIP 3. Tijd voor jezelf De dagen worden weer wat korter, tijd om dus lekker op tijd naar bed te gaan. Zeker als je merkt dat je toch gaat snotteren. Kies voor jezelf, en block je agenda, neem een lekker stoombad en ga vroeg naar bed, dan geef je je lichaam de kans sneller te herstellen.

Als je al een poosje verkouden en snotterig bent kan het ook goed werken, om een beetje net alsof te doen dat je echt flink ziek bent. Door een dag of twee dagen (bijna) niets te eten, zodat alle energie die je hebt, naar je immuunsysteem kan gaan.

Als je ziek bent heb je vaak geen trek in eten, geen zin om mensen te zien, of dingen te ondernemen. Je kan soms wel een beetje depressief lijken als je ziek bent en vaak krijg je ook nog spierpijn. Dat heeft een functie!

Het is beter om dan een poosje niet (zo min mogelijk) te eten, jezelf even terug te trekken van je sociale contacten en niet teveel te doen. Zo spaar je energie om te herstellen en verlaag je de kans om de hele werkvloer, je vriendenkring en familie aan te steken.

Voor veel mensen is het lastig om je zomaar een dag of twee van al je taken te onttrekken, maar denk er eens over na. Als je grieperig bent functioneer je niet optimaal. Is het niet veel efficiënter om even de tijd te nemen om ziek te zijn. Zodat je er daarna weer volle bak tegenaan kunt?

Als je echt flink gestrest bent moet je er wel rekening mee houden dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat je na die twee dagen rust, écht ziek wordt. Wat zal je lichaam je dankbaar zijn dat je het de tijd geeft om te herstellen!

TIP 4. Vitamine D De bekendste functie van vitamine D is zorgen voor een goede calcium- en fosfaatgehalte in het bloed voor het behoud van sterke botten.

De laatste jaren wordt het steeds duidelijker dat vitamine D bij veel meer processen in het lichaam betrokken is. Bijvoorbeeld op neurologisch gebied (bij stemmingen en depressie) en het blijkt ook dat vitamine D essentieel is voor een goede immuunfunctie.

Voor opname van vitamine D door zonlicht is het belangrijk dat de zon hoog genoeg staat. Je schaduw moet korter zijn dan jezelf, dan kun je vitamine D opnemen. In Nederland is dat helaas niet het geval van september tot april. Je neemt ook geen vitamine D op bij een hogere zonnebrandfactor dan 8.

Nu is het zo dat vitamine D een vetoplosbare vitamine is, dus als je zomers genoeg buiten bent geweest, zonder zonnebrandcrème, dan heb je wel een voorraadje. Het is dan wel de bedoeling dat je in de winter wat vet kwijtraakt. Dit hoeft niet veel te zijn, maar je moet wat vet kwijt raken zodat de vitamine D die opgeslagen is, vrijkomt. Eigenlijk zou je rond de feestdagen wat af moeten vallen in plaats van aankomen, zodat je de Blue monday kan ontwijken.

In de praktijk blijkt dat de meeste Nederlanders veel te lage vitamine D spiegels hebben. We zien vooral bij mensen met een donkerdere huid, kleine kinderen, mensen die veel binnen blijven, gesluierde vrouwen en oude mensen vaak tekorten. Het is dus zeker verstandig, om ten minste in de wintermaanden, vitamine D te suppleren.

Dat waren mijn tips voor nu. Als je nu al een lange tijd problemen hebt met een lage weerstand, dan kan het zeker lonen om eens een afspraak met me te maken, zodat we kunnen kijken waar je lage weerstand vandaan komt.